Sunday, June 3, 2012

cinta dalam hati akhir


                                                          hospital
"awak sakit !" kata kata doktor bermain main di fikiran aku . apakah ini semua sekadar mimpi burukku atau realiti hidup yang menyakitkan bagi aku . ya Allah dugaan apakah ini . aku tak kuat . aku tak kuat . aku terbayangkan wajah mak ,ayah , akak and abang . and dia . amir . aku akan tinggalkan mereka . ya Allah bagaimana aku mahu memberitahu mereka . aku tidak sanggup melihat mereka sedih kerana aku . aku menghidap barah otak tahap akhir . aku tak pernah berjumpa doktor kerana aku takut . tapi sekarang inilah kesan yang aku dapat disebabkan terlalu degil . sejak sekolah menengah kepala aku selalu sakit . kadang kadang aku rasa macam penglihatan aku kabur . aku anggap itu semua hanya sakit biasa. aku meraung sendirian dalam bilik. tiada siapa di sisi aku di saat ini . aku keseorangan menanggung sakit yang amat memedihkan ini .

                                                   rumah balqis
amir berkali kali menekan loceng rumah qis tapi tiada jawapan . tiada seorang pun yang keluar . amir bingung . sudah lah telefon tidak berjawab . "mana hilang kau qis ," amir mengeluh ."aku rindu kau , seriously aku sakit rindu dekat kau , kenapa kau hilang tiba tiba . apa salah aku qis . apa yang aku buat qis ? kalau aku buat kau sedih , kau sakit hati , aku minta maaf qis," amir menjerit di luar rumah macam orang gila . balqis yang berada dalam rumah menangis mendengar kata kata amir itu . dia tak sanggup menyeksa amir sebegitu , tapi apakan daya , peristiwa yang berlaku tempoh hari betul betul menyakitkan hatinya dan membuatkan dia berjauh hati dengan amir . tapi perasaan dia yang terlalu kuat terhadap amir membuat dia membuka pintu rumah . amir kelihatan gembira melihat gadis yang dirinduinya . "qissss! , mana kau pergi qis ? " "aku sibuk kebelakangan ni mir . maaf ya ." "kot ya pon sibuk ,apesal aku telefon kau tak berangkat ,mesej tak berbalas .orang lain pon sibuk jugak qis ," "ingat jugak kau kat aku kan mir , aku ingat kau dah lupa kat aku lepas dah ada girlfriend kan mir ," amir yang ,mendengar kata kata qis itu terkejut . " girlfriend ? siapa girlfriend aku qis ?" "wah !ramai jugak eh girlfriend kau kan mir sampai tak ingat yang mana , " amir bertambah pelik melihat balqis . siapa gadis yang dimaksudkan balqis . adakah balqis ternampak dia keluar dengan fahira. "kau cakap apa ni qis , aku tak pernah ada girlfriend , perempuan yang kau maksudkan siapa qis ? cakap dengan aku ?" "aku ternampak kau dengan dia depan popular , aku tengok mesra semacam ja malas lah aku nak tegur kau . so aku terus chow ja . " " fahira , ya itu fahira . dia sepupu aku lah qis . aku dengan dia memang rapat sejak dulu lagi . sikit pon aku tak ada perasaan kat dia . dia yang terhegeh hegeh dekat aku ." "orang dah suka tu kau cakap dia macam tu pulak , tak baik mir ," " aku bukan apa , perasaan tak boleh dipaksa qis . aku langsung takda hati kat dia . perasaan sayang aku and cinta aku hanya dekat seseorang yang istimewa ." " untunglah kan mir yang istimewa tu kan ," "eh mestilah untung dapat aku yang baik, hensem and comel ni . " amir buat muka poyo dia . aku tergelak gelak melihat kepoyoaan dia . " kau jangan nak perasan lah , kesian dia sebab dapat lelaki yang poyo macam kau ," balqis menjuihkan bibir nya . " sampai hati kau qis , aku sedar aku tak layak untuk ...... kau kan ." amir bercakap dengan nada yang perlahan . "untuk siapa mir ? " adakah aku kurang jelas di situ atau sememangnya kata kata yang didengar itu untuk dia . "takda siapa siapa lah qis , haha kau ni ." balqis mengeluh sendirian . "qis jom keluar . dah lama aku tak berborak dengan kau . rindu aku tau . " "kau tunggu kejap aku nak siap ," "okay princess ."

                                                      time square
amir:"qis ,jum masuk theme park ."
qis :"jum jum , aku rindu nak main semua benda tu dengan kau ." amir:
"ya aku pun sama , rindu nak tengok kau muntah muntah , haha ."
qis:"elehhh ,kau pun sama . jangan cakap aku ja , macam perempuan kau ni mir. haha ."
aku lupa akan semua sakit yang aku alami apabila amir di sisi aku . aku lupa semua masalah aku apabila amir ada . amir kau sangat istimewa , how i wish you know how much i love you amir . masa aku main bumper car dengan amir . kepala aku berdenyut denyut . penglihatan aku kabur . aku berhenti dan mula menstabilkan diri aku . amir yang melihat kelihatan pelik . " qis ,kau okay tak ? " "aku okay , mir , aku lapar ." " lah , jum jum kita makan ya ."

                                   sushi king
"qis kau sure makan sini ? kau kenyang tak nanti ?" "aku nak jugak ,aku mengidam ni ." "okay okay la , jum jum ." " yeayyyy sayang kau mir ." "apa dia qis ?" "sayang kauuu ." amir tersenyum kambing dekat situ . comel ja muka dia . "qis kalau kau sebut perkataan tu hari hari boleh , aku suka lah ." "haha kau meroyan eh mir , dah dah order cepat aku lapar ni ," "okay okay kau order lah berapa banyak pun aku belanja . " "dah memang selalu pun kau yang belanja ." "aah kan . aku lupa . apesal aku ni baik sangat eh qis ." amir garu garu kepala dia yang tak gatal sambil buat muka suci . " eeee geli lah aku mir ,tak payah lah nak buat muka macam pari pari . " "haha ,kau jeles kan qis ." "eee takda makna okay .talk to my hand ." qis menunjukkan gayanya . "hye tangan , jum kapel dengan i nak tak ." "mir kau sawan ka ?" "haha dah kau suruh aku cakap dengan tangan kau ?" "dah lah mir , layan kau punya loyar buruk sampai esok aku tak makan ." "makan lah qis ." "aku nak makan puas puas . mana tahu esok esok aku tak dapat rasa kau belanja ." "apesal kau cakap macam tu pulak ?" "err takda pape ,saje ja mir ." " mir nanti pergi pizza hutt ehh , aku nak makan kat sane pulak , lepas tu kita pergi karaoke , lepas tu kita pergi pusing pusing KL eh mir . aku takut tak sempat pulak aku nak habiskan masa dengan kau ." " qis ! kau kenapa cakap macam takda hari esok ?" "takda pape . aku tak kira yang penting aku nak buat semua tu hari ni . kalau tak aku tak kan cakap dengan kau selama lamanya . mane kau nak ?" " baiklah qis akan aku tunaikan semua permintaan kau . " "yeayyyy sayang kau dunia akhirat mir . " amir merenung balqis dengan seribu tanda tanya . amir dapat merasakan ada rahsia yang disembunyikan balqis , tapi apa dia ? dia sendiri tidak tahu . yang penting dia mahu balqis bahagia . asalkan balqis bahagia dia akan turut bahagia. balqis ingin menghabiskan masa masa saat saat akhir bersama amir . dia ingin saat saat akhirnya bersama amir . dia ingin amir ada di sisinya di saat akhir . dan dia mahu semua keluarga dia turut sama ada .

                                              malam di KLCC
aku duduk di bangku menyaksikan keindahan malam di KLCC bersama amir . indahnya jika masa masa ini berlaku selama lamanya . kau dengan orang yang kau sayang . dengan orang yang kau cinta and kau nak hidup dengan dia . tak terucap dengan kata kata , tak tergambar dengan bayangan . "mir ,cantik kan tempat ni .mir aku nak kau tahu kalau satu hari aku takda , kau jangan lupa dekat aku ya mir . " kalau kau rindu aku kau pergi lah di sini . kenangan kenangan bersama dengan kau tak akan aku lupa mir . " "qis , kau kenapa qis ? ada apa apa yang kau rahsiakan dari aku ? " " takda apa apa lah mir . aku cakap saja . " " aku nak kau tahu aku bahagia ada nya kau dalam hidup aku . kau adalah insan paling penting selepas ibu bapa aku ." "qiss , aku sayang kau qis . kalau ada apa apa kau bagi tau , jangan buat aku fikir yang bukan bukan qis . " amir memegang tangan balqis dan merenung sedalam dalamnya ke mata balqis . balqis membalas renungan mata itu ,tapi dia kalah . dia tak sanggup bertentang dengan amir . dia tak sanggup memberitahu perkara sebenar kepada amir . "qis ,kenapa kau diam . tell me the truth qis . " " nothing , nothing . " balqis menggelengkan kepala . "mir ,jum hanta aku balik . kau singgah rumah aku dulu ya . " "okay qis . jum jum ."
amir satu yang aku tak kan lupa pasal kau , apa yang aku cakap kau akan buat tanpa banyak soal . tanpa bantahan . aku suka cara kau . and ayat kau jum jum :) . amir kau pelik tapi pelik yang awesome . balqis berkata dalam hatinya .

                                   malam di  rumah balqis

"assalamualaikum mak ,ayah ." "waalaikumsalam ." kedua duanya menjawab serentak . "mak ,ayah amir singgah sekejap kat rumah kita boleh .?" "laaa ape salahnya ,mak dah anggap dia macam anak sendiri dah . hishh budak ni . hah ! mir masuk lah tercegat pulak anak bertuah ni . " "malu lah makcik masuk rumah orang malam malam . saya mengacau ja kan ." "apa pulak pakcik makcik pon tak tidur lagi .masuk lah ." "baiklah makcik , pakcik . " "balqis pergi buatkan air . " "baiklah mak . " sedang mereka berborak borak , tiba tiba terdengar bunyi benda pecah di dapur . " qis , apa kau buat tu , orang suruh buat air bukan pecahkan barang , hish budak ni ." mak balqis membebel bebel sambil menjenguk ke dapur . setibanya di dapur , dia terkejut melihat balqis terbaring di lantai tidak sedarkan diri . "qissss ! ya Allah . abangggggg ! tengok anak kita ni . " " ya Allah nak , kenapa kau ni qis . " amir yang terdengar tidak sedap hati , lalu berlari ke dapur . dia tidak terkata apa melihat keadaan balqis . amir segera mengangkat balqis untuk dibawa ke hospital .

                        hospital
masing masing menunggu dengan penuh debaran . doktor yang keluar berkata kepada mak dan ayah balqis . "pakcik ,makcik harap banyak banyak kan bersabar . kami tak dapat nak buat apa apa di saat ini . hanya keajaiban dari Allah sahaja yang dapat menolong . banyak banyak kan berdoa ya . "dia sakit apa doc?" amir bertanya . "barah otak tahap akhir . " amir terduduk apabila medengar kata kata doktor itu . dia seakan tidak percaya . ibu balqis meraung mengenangkan nyawa balqis bila bila sahaja boleh diambil . "seharusnya mak yang pergi dulu bukan balqis . " "nahh , tak baik kata macam itu , ajal maut semua dekat tangan DIA . kita berdoa banyak banyak ya . bawa bawa bersabar ya . " ayah balqis menenagkan mak balqis . amir mengambil kesempatan menjenguk balqis . muka balqis kelihatan pucat tapi dia kelihatan tenang . amir tidak sanggup melihat orang yang dia sayang pergi . "aina balqisyah tolong jangan tinggalkan aku ,aku belum sempat cakap kat kau yang AKU CINTA KAU .  tolong bangun qis . qissss tolong jangan tinggalkan aku qis . tolong qis . aku sayang kau qis . aku tak dapat bayangkan kalau kau takda . " buat pertama kali amir menangis di depan balqis . namun semua hanya sia sia . balqis tidak sedarkan diri . amir menemani balqis bersama dengan kedua ibu bapa balqis . masing masing diam . 

                                          perginya aina balqisyah :'(
saat semua sedang melayan perasaan masing masing . tiba tiba denyutan jantung aina terhenti . semua yang berada di situ seakan panik . doktor dipanggil ,tetapi apakan daya . ajalnya sudah sampai . ibu balqis meraung tidak sanggup melihat kehilangan anak yang tercinta . walaupun bapanya kelihatan tenang tetapi hatinya menangis. siapa yang tidak sedih anaknya yang selama ini ada bersama kini telah pergi buat selamanya tanpa ucapan selamat tinggal. tanpa sempat mengucapkan kata kata terakhir . amir terkilan . amir sangat terkilan . dia tidak sempat menuturkan kata kata cinta kepada balqis . amir terduduk . amir tidak berdaya untuk berdiri. kelihatan lemah seluruh badan . amir meraung dalam hati. amir berdiri dan menatap wajah balqis . amir dapat melihat balqis pergi dalam keadaan tenang . mungkin dia sudah tahu ajalnya sampai .'' tetapi . . kenapa qissss . kenapa kenapa kau tak bagi tahu derita yang kau tanggung qis . kenapa kau sembunyikan dari aku qis . kau tahu aku sayang kau lebih dari aku sayang diri aku qis. kenapa kau rahsiakan semua ni qis. mungkin tiada jodoh kita di dunia tapi jika ada jodoh kita di akhirat kau tunggu aku ya qis. tak mudah aku lupakan kau . kau kenangan terindah dalam hidup aku . cinta dalam hati yang aku pendam tidak berbalas qis .tapi aku nak kau tahu aku sayang kau qis. ''

                                        KLCC
amir menitiskan air mata buat sekian kalinya . tempat di mana dia menghabiskan saat saat terakhir balqis semasa hidup. ''kenapa aku bodoh sangat , aku dapat lihat perbezaan balqis pada malam tu , tapi kenapa aku tak boleh rasa . kenapa aku tak luahkan perasaan aku kat dia . sekurang kurangnya balqis boleh tahu . aku terlalu takut sehinggakan aku melepaskan peluang di depan mata.'' amir mengetuk ngetuk kepalanya dan menyalahkan dirinya sendiri . ''qis ,aku harap kau tenang di sana . jangan kau risaukan aku . aku akan baik baik di sini dan aku tak akan lupa kat kau qis . kenangan dengan kau adalah kenangan yang termahal dan tak mungkin dapat diganti . :'(

No comments:

Post a Comment